De ervaring van Wiertz Company

PEP Flex

Hoe Wiertz tijd en aandacht creëerde voor klanten en flexkrachten

Als veteranen in de uitzendbranche ontdekten managers Maarten Vodeb en Igor Buck van Wiertz Company al lang geleden dat werken in de uitzendwereld gaat om aandacht voor mensen en het belang van werk in het leven van die mensen. Maar hoe zorgden zij ervoor dat ze ook echt tijd maken voor een diepgaand gesprek met hun klanten en krachten? Hoe verstevigden zij de onderlinge relatie met hen? En waardoor verschoof hun rol van leverancier en intercedent naar partner-in-werk? Maarten en Igor delen hun visie op tijd en aandacht in de wereld van werk.

Van Return-on-investment naar Return-on-attention

‘Wiertz Company is in 1997 opgericht als reactie tegen het marktgedreven rendementsdenken. Wij wilden en willen aandacht centraal stellen: aandacht voor onze mensen, voor contacten en voor het belang van werk’, vertelt Maarten, ‘maar we merkten dat de administratie ons steeds meer opslokte: ouderwetse – vaak onleesbare - urenbriefjes, urenregistraties via mailtjes, foutgevoelige Excel bestanden, alles kwam voorbij. Zelfs horeca flexkrachten die op de stoep stonden met bierviltjes waarop hun uren ‘geregistreerd’ stonden! Dat moest anders, want op deze manier waren we te veel tijd kwijt aan het registreren van uren en alle randzaken daaromheen. Terwijl we ons wilden richten op onze core business: vanuit persoonlijke aandacht matches maken. We wilden weer energie, tijd en aandacht overhouden voor onze opdrachtgevers, onze uitzendkrachten en het verbinden van die twee. Onze efficiënte moest omhoog en wij meenden dat PEP ons hierbij kon helpen.’

Maarten Vodeb

Maarten Vodeb

'Werken met PEP leverde zo enorm veel tijd op dat we besloten het bij al onze vestigingen te gaan inzetten.’

Intuïtieve urenregistratietool

‘We ontdekten al heel snel dat de urenregistratietool PEP inderdaad de enabler was die wij zochten om ons werk op onze manier te kunnen doen: met aandacht voor en kennis van klant en kracht’, vertelt Maarten. Igor vervolgt: ‘We zagen het succes van PEP op onze vestiging in Landgraaf waar we met alle klanten overgingen naar urenregistratie via PEP. Dat leverde zo enorm veel tijd op! Dankzij PEP werd het registreren van uren beperkt tot enkele seconden werk. Ongelofelijk maar waar! PEP werkt bovendien heel intuïtief; zowel intercedent als flexkracht hoef je praktisch niks uit te leggen. Iedereen kan er direct mee aan de slag. We besloten om na een pilot met alle vestigingen van Wiertz Company over te stappen naar PEP.

 

Tijd voor big en small talk

‘Stel je eens voor hoeveel tijd je bespaart als je geen uren meer hoeft te registreren. Omdat flexkrachten eenvoudig in- en uitklokken; tijd die automatisch geregistreerd wordt. PEP Flex houdt daarbij automatisch rekening met verschillende uurtarieven en pauzes. Voor ons betekent deze manier van werken geen overtypwerk meer, geen goedkeuring meer vragen en niet meer continu achter handtekeningen aangaan’, zegt Igor. ‘Dat zorgt voor een enorme tijdswinst’, vult Maarten hem aan. Hij vervolgt enthousiast: ‘Dankzij PEP houden intercedenten van Wiertz Company nu weer tijd over voor échte gesprekken met onze klanten en flexkrachten. En daar zien we resultaat van: dankzij de volledige aandacht die wij onze klanten en krachten nu weer kunnen geven, ontstaat er weer echt contact. En juist dat échte contact met al die verschillende mensen maakt het werken in de uitzendbranche zo leuk.’

‘Dankzij de aandacht die we gecreëerd hebben, realiseren we betere en snellere plaatsingen.’
Igor Buck

Igor Buck

Betere plaatsingen dankzij diepgang in gesprekken

Ondanks de tijd die ze bij Wiertz besparen door het werken met de urenregistratie van PEP, is tijd besparen voor hen niet het voornaamste doel. Igor: ‘PEP is voor ons eerder een tool waardoor we onze aandacht kracht bij kunnen zetten. Dankzij de tijd die we overhouden, kunnen we namelijk niet alleen vaker in gesprek met onze klanten en flexkrachten, we kunnen ook de diepte ingaan tijdens die gesprekken. Alle uren worden nu immers snel en goed verwerkt en alle facturen kloppen gewoon, ook bij klanten met verschillende functies en verschillende tarieven.

We hoeven het dus niet meer te hebben over verkeerde verloningen of foutfacturen. De gesprekken die we nu voeren zijn persoonlijk van aard. Opvallend is dat we hierdoor betere en snellere plaatsingen realiseren.’ ‘Niet zo gek’, vindt Maarten, ‘Je kunt iemand immers pas een goede baan geven als je diegene echt kent. En die kennis haal je niet alleen uit een online cv en één offline kop koffie. Daarvoor zul je echt langer en vaker in gesprek moeten gaan met je mensen. Het is fijn dat we daar nu weer tijd voor hebben terwijl PEP op de achtergrond de meeste administratieve taken voor ons afhandelt. Geweldig leuk om zo ons werk te kunnen doen!’

 

Aandacht werkt

Dat de aandachtige manier van werken van Wiertz aanslaat bij flexkrachten en klanten blijkt wel uit die ene flexkracht die een hele tijd nadat Maarten hem ergens geplaatst had, nog steeds de moeite nam om op straat naar hem toe te komen en hem de hand te schudden. ‘Een bijzonder moment’, herinnert Maarten zich, ‘het vinden van werk had echt zijn leven veranderd.’ Het blijkt ook uit de oude kroegbazin die dankzij Wiertz schoonmaakwerk vond. ‘Een tijd later staan we met het hele team op haar bruiloft te dansen; wij moesten erbij zijn, vond ze. Zoveel impact heeft het bieden van werk’, vertelt Igor met trots en dankbaarheid. ‘Het is fijn dat je dankzij oprechte aandacht echt iets kunt betekenen voor je flexkrachten.’

 

Advies op basis van data

‘Ook met onze klanten ontstaat een ander gesprek’, vertelt Igor. ‘Dankzij de data die PEP registreert kunnen wij een andere rol aannemen. Zo kunnen we op basis van de data over de vervullingsgraad eenvoudig laten zien waar tekorten en waar overschotten dreigen. Vervolgens kunnen we onze klant advies geven hierin. Je ziet dat we hierdoor opschuiven van leverancier naar partner en adviseur.’

Persoonlijke tijd en aandacht in de hele linie

Als laatste benadrukken Maarten en Igor dat ook de relatie met hun leverancier van PEP – Nedap – heel fijn is. Maarten: ‘Er zijn maar weinig leveranciers die op hun beurt zoveel persoonlijke tijd en aandacht voor ons maken. Nedap komt vanuit Groenlo helemaal naar Limburg om het verhaal van PEP te vertellen. En dat niet één keer, maar per vestiging opnieuw. Daarnaast gaan zij ook mee naar onze klanten om alle ins en outs door te spreken. We kunnen wel zeggen dat Nedap heel zorgvuldig te werk gaat met de implementatie van PEP. Net zo zorgvuldig als wij met en voor onze klanten en flexkrachten willen werken.’

‘Er zijn maar weinig leveranciers die op hun beurt zoveel persoonlijke tijd en aandacht voor ons maken.'

Over Wiertz Company

Wiertz is ontstaan uit het willen geven van persoonlijke aandacht aan krachten en klanten. Het verschil maken in het leven van mensen door hen te helpen aan werk. Dat kan alleen door tijd vrij te maken voor je mensen. Wiertz is een familiebedrijf dat mensen plaatst in alle sectoren en op alle niveau’s. Sinds de start in 1997 is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de Limburgse en euregionale arbeidsmarkt. Veteranen Maarten Vodeb en Igor Buck begonnen jaren geleden als intercedenten en hebben inmiddels alle lagen van hun organisatie gezien.  

Benieuwd wat Pep Flex voor jouw organisatie kan opleveren?

Wil je graag meer informatie over de PEP Flex en welke voordelen dit jou kan bieden. Dan kun je ons bellen op onderstaand nummer. Karen of Marieke helpen jou dan graag verder. 

Je kunt ook het contactformulier invullen en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

 

Bel direct

0544 – 47 16 96

Ik ben akkoord met de privacy policy van Nedap